korisnički portal
Autodeskovog softvera

Izgradnja prve europske održive autoceste

Otkrijte kako će održiva autocesta ublažiti zastoje u Rotterdamu u Nizozemskoj—sve to bez oštećenja lokalnog okoliša.

Izgradnja prve europske održive autoceste
  • Nova autocesta trebala bi ublažiti zastoje na prometnoj obilaznici u Rotterdamu u Nizozemskoj, a pritom će biti ekološki prihvatljiva i energetski neutralna.
  • Zaštita divljih životinja, solarni paneli i neinvazivne metode gradnje doprinose održivom pristupu projekta.
  • BIM i 3D modeliranje pokazuju se neprocjenjivim za postizanje zelenih ciljeva projekta.

Bez obzira radi li se o međudržavnom putu ili autocesti, autoceste znače slobodu i mobilnost – mamac otvorene ceste. Pedalirajte do metala, nema stop znakova na vidiku, ljudi i roba jure iz grada u zemlju i natrag.

Ali te pozitivne stvari imaju cijenu. Autoceste pogađaju lokalnu ekologiju. Uz milijune motora s unutarnjim izgaranjem koje nose svake godine, velike ceste također presijecaju i fragmentiraju prirodna staništa. Migracije životinja su pod utjecajem, a pomaci površinskog otjecanja mijenjaju volumen i smjer protoka vode. Ceste se ponekad pomiču ispod zemlje kako bi se zaštitila područja prirodnih ljepota, ali tuneli zahtijevaju energiju za osvjetljenje, održavanje, nadzor i ventilaciju.

A tu su i utjecaji na zdravlje. Samo u Sjevernoj Americi između 30% i 45% urbanog stanovništva živi uz prometnu cestu. Onečišćujuće tvari duž autocesta nakupljaju se u većim koncentracijama nego u zajednicama u cjelini, što povećava učestalost plućnih i kardiovaskularnih bolesti.

U Rotterdamu, skupina nizozemskih graditelja, projektanata i inženjera radi na prevladavanju tih utjecaja izgradnjom nove, održive autoceste koja će biti dobro integrirana u lokalni krajolik.

Prometne gužve su svakodnevni problem na obilaznici koja okružuje Rotterdam. Kako bi se smanjile gužve i poboljšala kvaliteta života stanovnika, gradi se povezna cesta od 11 kilometara (6,8 milja) između autocesta A13 i A20, sjeverno od grada, kako bi se smanjio promet kroz nju.

Rijkswaterstaat, vladina agencija odgovorna za nacionalnu infrastrukturu, dodijelila je projekt De Groene Boog-u (Zeleni luk) brojnim tvrtkama. Širina i opseg uključenih tvrtki govori o razini ambicija projekta vrijednog milijardu eura, koji je jedinstven po svom pristupu održivom dizajnu, izgradnji i upravljanju.

Zakopane ambicije

“Cilj je da se autocesta učini što neprimjetnijom”, kaže Arjan Visser, direktor inženjeringa u MOBILIS-u. Prošireni tunel koji uklanja cestu i promet iz vida ključan je za integraciju s okolnim okruženjem.

Skriven ispod rekreacijskog područja Lage Bergse Bos, tunel će također prolaziti ispod obližnje rijeke Rotte. “Dio plana je poboljšati rekreacijsko područje kako bi ga učinili dostupnijim”, kaže Visser. “Prijašnjih je godina bio zanemaren, ali sada dodajemo biciklističke staze, staze za jahanje i pješačke staze.”

Kako bi smanjio svoj otisak, tim oprema tunel inteligentnim rješenjima za električnu energiju, grijanje, ventilaciju i rasvjetu. LED rasvjeta kompenzira nedostatak kada prirodno svjetlo nije dovoljno. Trake i zidovi tunela također su prekriveni reflektirajućom površinom koja pojačava ambijentalno osvjetljenje.

Tunelski sustavi i instalacije uz cestu, kao što su telefoni za hitne slučajeve, svi će raditi na istosmjernom naponu, što je održiviji pristup od standardnog izmjeničnog napona o kojem ovisi većina autocesta. Svu energiju proizvodi solarna energija koju generira 20.000 četvornih metara fotonaponskih panela koji se protežu uz rub ceste. To će je učiniti prvom europskom energetski neutralnom autocestom s tunelom.

Uvodi se nekoliko mjera zelene gradnje kako bi se zaštitio lokalni okoliš. Primjerice, područje oko gradilišta prirodno je stanište šišmiša. Postavljena je posebna tkanina koja šišmišima daje dodatnu zaštitu kako bi se nadoknadio gubitak drveća.

U međuvremenu, buka se smanjuje polaganjem specijaliziranog asfalta za smanjenje buke te postavljanjem zvučnih barijera i zemljanih nasipa u blizini stambenih naselja i drugih naseljenih područja. Nadvožnjak se također gradi metodom inkrementalnog lansiranja (ILM). S ILM-om se segmenti nadvožnjaka prefabriciraju u ljevaonici za kasniju montažu na licu mjesta.

Svaki dio se dodaje izravno prethodnom, što omogućuje da se izgradnja nadletanja odvija u koracima, bez intenzivne, bučne i prljave namjenske gradnje koja se događa tijekom dana i tjedana. Svi ovi elementi olakšavaju BIM i 3D modeliranje.

Osvjetljavanje puta uz BIM

“BIM model je srce naše organizacije”, kaže Hans Pos, viši konzultant u Croonwalter&dros. “Koristimo ga da vidimo čisto strukturalne elemente plus sve kamere, stanice za hitne pozive i rasvjetu za 54 instalacije u tunelu. Sve je u tom 3D modelu. Na taj način možete testirati sve. Možemo simulirati pojavu dima ili prometne gužve i aktivirati „način nesreće” da vidimo kako reagiraju kontrolni sustavi i izračunati utjecaj na cestovni promet.”

Ispravno osvjetljenje ključno je za ciljeve održivosti projekta. Rasvjeta je potrošač broj 1 za ceste i tunele. Kalibracija potrošnje energije u odnosu na dostupno dnevno svjetlo još je jedan način na koji BIM doprinosi projektu.


"Koristimo digitalno testiranje za pripremu, a zatim fino podešavamo rasvjetu ljudskim okom", kaže Pos. “Kombinacija oba čini ga točnijim, a potrošnju energije možete početi gledati mnogo ranije u izradi. Na primjer, analiza sunca može se vidjeti tijekom cijele godine, što nam omogućuje poduzimanje mjera koje mogu uštedjeti 30% na potrošnji energije.”

Kontrola prometa putem Digital Twin-a

Razmišljajući dalje od same izgradnje, De Groene Boog stvara Twin-16, virtualni 3D model nove autoceste koji će na kraju oponašati njezin rad u stvarnom vremenu kao digitalni blizanac. Napajan podacima s ugrađenih senzora i kamera, Twin-16 će pomoći prometnim kontrolorima i cestarskim inženjerima da prate aktivnost i performanse dok se to događa. Tamo gdje su timovi za održavanje prethodno morali posjetiti lokaciju na autocesti ili tunelu kako bi istražili potencijalne probleme, digitalni blizanac autoceste omogućit će im testiranje i nadzor na daljinu.

Razlika između twin i 3D BIM modela leži u podatkovnim vezama. BIM se uglavnom koristi u fazama projektiranja i inženjeringa. Digitalni blizanac koristit će se za praćenje i praćenje autoceste tijekom korištenja kada se po njoj kreću automobili i kamioni.

Put do održivosti

Korištenje BIM-a olakšava suradnju sa svim sudionicima projekta i daje im jasan uvid u trenutno stanje projekta.

"Ljudima koji nisu iz industrije, naši crteži mogu biti teški za čitanje", kaže Pos. „Ako planirate lokaciju i raspored polja solarnih panela, korištenjem 2D crteža netko iz općine će teško razumjeti. Ako podijelite taj 3D model, možete pokazati klijentu što bi vozač vidio. Tada je svima jasno zašto bi vozača, na primjer, ometala ploča. BIM znači da možete oživjeti ideju za klijente i partnere i olakšati im donošenje odluka o tome što je moguće, a što nije.”

Izvorni članak preuzet s: https://redshift.autodesk.com/articles/sustainable-highway